STORE FLYBÅTER




Gjennom hele 1920- og 1930-tallet var sjøfly den eneste praktiske løsningen for større langdistanse passasjerfly. I løpet av WW II hadde det imidlertid blitt laget så mange flyplasser at det var dårlig økonomi i å fortsette å lage sjøfly for kommersielt bruk. Sjøflyene var store og klumpete for å tåle påkjenningen ved å ta av og å lande på sjøen, og de var i tillegg utsatt for stor korrosjon. Det var langt mer økonomisk å lage fly som landet på en landbasert rullebane, og tiden for de store "fly-båtene" som de ble kalt, var over.

Klikk på bildene på hvert enkelt fly for å gå til wikipediartikkel om flyet.

Artikler:
How the WW II killed the flying boat
Remembering the Coral Route and Its Luxurious Flying Boats
ROMANTICALLY FLYING THE OCEANS IN THE LATE 1930s

YouTube:
All The Largest Flying Boats In History
The Giants - flying boats 51:24 min


FLYBÅTENE
KRONOLOGISK
Caproni Ca60
Donier Do J
Short Calcutta
Donier Do-X
Sikorsky S-40
Short Kent
Latécoère 300
Short Sarafand
Tupolev Ant-22
Sikorsky S-42
Martin M-130
Latécoère 521
Short Empire
Short Sunderland
314 Clipper
Latécoère 611
Short G-Class
B&V 222
Martin M-156
Martin JMR Mars
Latécoère 631
SNCASE SE.200
B&V 238
Short Shetland
Short Seaford
Spruce Goose
Short Solent
Saunders-Roe
Short Sandringham
Beriev 40
Home

Design by: O Pregador | Powered: Blogger Templates

O O